MITÄ ON FRANCHISING?
Sanana franchising on suomalaisille vielä jokseenkin outo, vaikka se on ”selvää” suomen kieltä. Tämä englantilaisperäinen sana otettiin viralliseksi suomenkieliseksi termiksi vuonna 1999, jolloin luovuttiin kielitoimiston käännöksestä, luvakkeesta.
määritelmä
franchisingin määritelmät
Franchisingtoiminnan määritelmiä näkee hyvin monenlaisia asiayhteydestä ja esittäjästä riippuen. Seuraavassa on esitetty suhteellisen lyhyt mutta kattava määritelmä, joka on mukaillen lainattu Taloustiedon taloussanastosta:
”Franchising on kahden itsenäisen yrityksen, franchisingantajan ja franchisingottajan (joita yleensä useita) välistä, sopimukseen pohjautuvaa pitkäaikaista yhteistyötä, jossa franchisingantaja luovuttaa franchisingottajalle oikeuden käyttää tietyllä alueella sovittua maksua vastaan kehittämäänsä liiketoimintamallia (= konseptia) tunnuksineen jatkuvalla tuella suunnittelemansa ja valvomansa toimintaohjeen mukaisesti.”
Määritelmän mukaan franchising on siis kahden yrityksen välinen yhteistyömalli.
Yhteistyösuhteessa franchising on toiselle (franchisingantajalle) vaihtoehtoinen liiketoiminnan kasvu-/levittäytymistapa ja toiselle (franchisingottajalle) yrittäjyyden tai liiketoiminnan harjoittamistapa. Franchisingantaja laajentaa liiketoimintaansa yhteistyökumppaniensa avulla samalla, kun franchisingista tulee sille uusi liiketoiminta. Franchisingottaja saa franchisingantajalta käyttöönsä liiketoimintamallin eli konseptin ja sen hyödyntämiseen liittyvän tuen, joiden avulla se harjoittaa liike-/yritystoimintaansa.
Franchisingottaja on yritys, jonka omistajana voi olla yksi tai useampia henkilöitä tai yhteisöjä. Franchisingottajayrityksiä on ketjussa yleensä useita, ja kaikki tekevät franchisingantajan kanssa samansisältöisen yhteistyösopimuksen. Yritykset muodostavat verkoston eli ketjun, jossa ne toimivat tiiviissä, ohjatussa yhteistyösuhteessa.
Franchisingtoiminnan elementit
Franchisingyhteistyösuhteessa on kaksi osapuolta: franchisingantaja ja franchisingottajat, jotka ovat sekä taloudellisesti että juridisesti itsenäisiä yrityksiä, mutta harjoittavat tiivistä toiminnallista yhteistyötä (mm. markkinoinnin, hankintojen ja hallinnon alueilla) keskenään.
Franchisingantaja on kehittänyt käytännössä testatun, mallinnetun ja dokumentoidun liiketoimintamallin eli konseptin, jonka käyttöoikeuden se luovuttaa franchisingottajalle. Kaikki ketjuun kuuluvat yksiköt toimivat yhtenäisen konseptin mukaisesti. Konseptiin kuuluu tuote-/palveluvalikoiman, toimintatapojen ja työvälineiden lisäksi yhdenmukainen, yleensä markkinoilla laajasti tunnettu yrityskuva eli brändi. Tavoitteena on, että asiakas saa hankittua samat tuotteet/palvelut samalla laatutasolla jokaisesta ketjun yksiköstä.
Osapuolet solmivat kirjallisen franchisingsopimuksen, jossa yhteistyön periaatteet sovitaan, ja jolla konseptin käyttöoikeus luovutetaan. Sopimusten vähimmäiskestoaika on yleensä sidottu liiketoiminnan tuottotavoiteaikatauluun.
Franchisingottaja suorittaa franchisingantajalle ns. franchisingmaksuja, joita vastaan se saa käyttöoikeuden konseptiin sekä siihen liittyvän osaamisen. Osaamista siirretään franchisingottajalle malliaineistojen, käsikirjojen (ja muiden ohjeistusten), koulutuksen sekä jatkuvan seurannan ja ohjauksen avulla. Lisäksi franchisingantaja on järjestänyt yleensä valmiiksi erilaisia tukipalveluita sekä ketjun tuomia yhteistyöetuja (hyvät ostoehdot, tunnettu yrityskuva, yhteismarkkinointi, jatkuva kehitystoiminta, vertaisoppiminen jne.).
Sopimuksella franchisingottaja voi ketjusta riippuen saada (jopa yksin) toimintaoikeuden johonkin maantieteelliseen markkina-alueeseen.
FranCon laajentaa tutkimuspalveluitaan – ketjuissa tutkitaan nyt brändin tunnettuutta ja yksiköitten työntekijäkokemusta
FranCon Franchise Consulting on franchisingtoimintaan erikoistunut asiantuntijayritys, jonka pääasiallisena palveluna on franchisingkonsultointi niin ketjunrakentamiseen kuin ketjunjohtamisen kehittämiseenkin liittyen. Tämän lisäksi se on perinteisesti toteuttanut...
Kansainväliset franchisingtapahtumat
INTERNATIONAL FRANCHISE EXPO, New York, USA, 2.-4.6.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO SOUTH, Ft Lauderdale, Florida, USA, 9.-10.9.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO HOUSTON, Houston, Texas, USA, 14.-15.10.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO FRANKFURT, Frankfurt, Germany,...
Franchising sparrausohjelmaan valittiin 15 yritystä
Franchising sparrausohjelman tavoite on tarjota uusia toimintamalleja ja luoda verkostoja, joiden avulla yrittäjät voivat parantaa oman liiketoimintansa kasvunäkymiä. Franchising Kasvupolku -sparrausohjelmaan valittiin mukaan 15 yritystä. FRANCHISING KASVUPOLKU...
Suomen franchising tapahtumat
Franchisingyrittäjäksi -infowebinaari, 25.5.2022, klo 16-17 Franchisingyrittäjäksi -infot on tarkoitettu kaikille niille, jotka miettivät yrittäjyyttä franchisingketjussa. Webinaariin osallistuminen on maksutonta. Lue lisää
FRANCON GROUP MUKANA FRANCHISING KASVUPOLKU® -SPARRAUSOHJELMASSA
Kaikkien aikojen ensimmäinen Franchisingalan Kasvu Open starttaa. FranCon Group on mukana ohjelmassa tukemassa kotimaisia kasvuyrityksiä, jotka suunnittelevat, rakentavat tai jo toteuttavat kasvuaan franchisingmallilla. Franchising Kasvupolku® on alueellinen tai...
Uusi Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on ilmestynyt
Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on osoittanut tarpeellisuutensa ja suosionsa franchisingyrittäjyydestä kiinnostuneitten keskuudessa. Päivitetty julkaisu on juuri tullut painosta ja siitä on ilmestynyt myös digiversio. Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on laajasti...
Franchisingketjut aikovat panostaa yrittäjiensä yrittäjyystaitojen kehittämiseen
Syksyn aikana toteutetun Franchisingketjujen yrittäjäkoulutuksia koskevan markkinatutkimuksen mukaan ketjun menestykseen vaikuttaa yrittäjien konseptiosaamisen rinnalla ratkaisevasti myös yrittäjyysosaaminen. Suomessa toimivat franchisingketjut kouluttavat yrittäjiään...
Certified Franchise Manager starttasi
Franchise Business Collegen uusi ketjujohdolle suunnattu valmennusohjelma, CFM - Certified Franchise Manager käynnistyi 15.6.2021 orientaatiojaksolla. Valmennusohjelman missiona on kehittää ketjupäälliköitten ammatillista osaamista yrittäjien ohjaamisessa....
Franchise Business College kasvaa
Franchise Business College (FBC) on vahvistanut organisaatiotaan uudella franchisingalan osaajalla, kun Essi Liljemark aloitti FBC:n palveluksessa 8.3.2021 alkaen. Essi Liljemarkin tehtäviin kuuluu ennen kaikkea FBC:n koulutuspalveluiden kehittäminen ja...
Franchise Business College lanseeraa uuden ketjujohdon valmennusohjelman: Certified Franchise Manager
Suomeen saadaan aivan uusi, ketjupäälliköille suunnattu valmennusohjelma, kun Franchise Business College starttaa Certified Franchise Manager -nimeä kantavan valmennusohjelman syksyllä. Valmennusohjelman missiona on kehittää ketjupäälliköitten ammatillista osaamista...
Franchisingantaja ohjaa ja valvoo ketjun jäsenten toimintaa, jotta yhdenmukaisuus ja sen mukanaan tuomat edut säilyvät ja aikaansaavat tuottavaa liiketoimintaa kaikille ketjun jäsenyrityksille. Franchisingantajan tehtävänä on myös kehittää konseptia ja ketjun toimintaa säännöllisesti.
Franchisingyhteistyösuhteessa on kaksi osapuolta: franchisingantaja ja franchisingottajat, jotka ovat sekä taloudellisesti että juridisesti itsenäisiä yrityksiä, mutta harjoittavat tiivistä toiminnallista yhteistyötä (mm. markkinoinnin, hankintojen ja hallinnon alueilla) keskenään.
Franchisingottaja suorittaa franchisingantajalle ns. franchisingmaksuja, joita vastaan se saa käyttöoikeuden konseptiin sekä siihen liittyvän osaamisen. Osaamista siirretään franchisingottajalle malliaineistojen, käsikirjojen (ja muiden ohjeistusten), koulutuksen sekä jatkuvan seurannan ja ohjauksen avulla. Lisäksi franchisingantaja on järjestänyt yleensä valmiiksi erilaisia tukipalveluita sekä ketjun tuomia yhteistyöetuja (hyvät ostoehdot, tunnettu yrityskuva, yhteismarkkinointi, jatkuva kehitystoiminta, vertaisoppiminen jne.).
Franchisingantaja on kehittänyt käytännössä testatun, mallinnetun ja dokumentoidun liiketoimintamallin eli konseptin, jonka käyttöoikeuden se luovuttaa franchisingottajalle. Kaikki ketjuun kuuluvat yksiköt toimivat yhtenäisen konseptin mukaisesti. Konseptiin kuuluu tuote-/palveluvalikoiman, toimintatapojen ja työvälineiden lisäksi yhdenmukainen, yleensä markkinoilla laajasti tunnettu yrityskuva eli brändi. Tavoitteena on, että asiakas saa hankittua samat tuotteet/palvelut samalla laatutasolla jokaisesta ketjun yksiköstä.
Sopimuksella franchisingottaja – ketjusta riippuen – voi saada (jopa yksin) toimintaoikeuden johonkin maantieteelliseen markkina-alueeseen.
Osapuolet solmivat kirjallisen franchisingsopimuksen, jossa yhteistyön periaatteet sovitaan, ja jolla konseptin käyttöoikeus luovutetaan. Sopimusten vähimmäiskestoaika on yleensä sidottu liiketoiminnan tuottotavoiteaikatauluun.
Franchisingantaja ohjaa ja valvoo ketjun jäsenten toimintaa, jotta yhdenmukaisuus ja sen mukanaan tuomat edut säilyvät ja aikaansaavat tuottavaa liiketoimintaa kaikille ketjun jäsenyrityksille. Franchisingantajan tehtävänä on myös kehittää konseptia ja ketjun toimintaa säännöllisesti.
Franchisingtoimintaa useilla toimialoilla
Franchising tuli Suomeen 1970-luvulla kansainvälisten autonvuokraus- ja pikaruokaketjujen rantautuessa maahamme. Ensimmäinen suomalainen franchisingantajayritys oli tiettävästi Seppälä, mutta tänä päivänä franchisingketjuja löytyy meillä jo lähes kaikilta toimialoilta. Suomessa toimivia ketjuja ovat esim.: Alina, Arnold’s, Avis, Body Shop, Burger King, Eezy, Expense Reduction Analysts, Gigantti, Go On, Fafa’s, Hertz, If, Katsastuskontti, Kiinteistömaailma, Kotimaailma, Kotipizza, Kotirinki, Laatutakuu, LadyLine, McDonald’s, M Room, Pancho Villa, R-kioski, RE/MAX, Robert’s Coffee, Sp-Koti, Specsavers, Subway, Taloasema, Talousverkko, Teerenpeli ja UPM Metsä.
Franchising on menestyksen kloonausta! Siinä yhdistyvät markkinoilla testattu konsepti, suurtuotannon mittakaava ja yrittäjyyden edut.