MITÄ ON FRANCHISING?

Sanana franchising on suomalaisille vielä jokseenkin outo, vaikka se on ”selvää” suomen kieltä. Tämä englantilaisperäinen sana otettiin viralliseksi suomenkieliseksi termiksi vuonna 1999, jolloin luovuttiin kielitoimiston käännöksestä, luvakkeesta.

pexels-justus-menke-5213528

määritelmä

franchisingin määritelmät

Franchisingtoiminnan määritelmiä näkee hyvin monenlaisia asiayhteydestä ja esittäjästä riippuen. Seuraavassa on esitetty suhteellisen lyhyt mutta kattava määritelmä, joka on mukaillen lainattu Taloustiedon taloussanastosta:

”Franchising on kahden itsenäisen yrityksen, franchisingantajan ja franchisingottajan (joita yleensä useita) välistä, sopimukseen pohjautuvaa pitkäaikaista yhteistyötä, jossa franchisingantaja luovuttaa franchisingottajalle oikeuden käyttää tietyllä alueella sovittua maksua vastaan kehittämäänsä liiketoimintamallia (= konseptia) tunnuksineen jatkuvalla tuella suunnittelemansa ja valvomansa toimintaohjeen mukaisesti.”

Määritelmän mukaan franchising on siis kahden yrityksen välinen yhteistyömalli. 

pexels-justus-menke-5213528
Group 18

Yhteistyösuhteessa franchising on toiselle (franchisingantajalle) vaihtoehtoinen liiketoiminnan kasvu-/levittäytymistapa ja toiselle (franchisingottajalle) yrittäjyyden tai liiketoiminnan harjoittamistapa. Franchisingantaja laajentaa liiketoimintaansa yhteistyökumppaniensa avulla samalla, kun franchisingista tulee sille uusi liiketoiminta. Franchisingottaja saa franchisingantajalta käyttöönsä liiketoimintamallin eli konseptin ja sen hyödyntämiseen liittyvän tuen, joiden avulla se harjoittaa liike-/yritystoimintaansa.

Franchisingottaja on yritys, jonka omistajana voi olla yksi tai useampia henkilöitä tai yhteisöjä. Franchisingottajayrityksiä on ketjussa yleensä useita, ja kaikki tekevät franchisingantajan kanssa samansisältöisen yhteistyösopimuksen. Yritykset muodostavat verkoston eli ketjun, jossa ne toimivat tiiviissä, ohjatussa yhteistyösuhteessa.

Franchisingtoiminnan elementit

Artboard – 1

Franchisingyhteistyösuhteessa on kaksi osapuolta: franchisingantaja ja franchisingottajat, jotka ovat sekä taloudellisesti että juridisesti itsenäisiä yrityksiä, mutta harjoittavat tiivistä toiminnallista yhteistyötä (mm. markkinoinnin, hankintojen ja hallinnon alueilla) keskenään.

Artboard – 2

Franchisingantaja on kehittänyt käytännössä testatun, mallinnetun ja dokumentoidun liiketoimintamallin eli konseptin, jonka käyttöoikeuden se luovuttaa franchisingottajalle. Kaikki ketjuun kuuluvat yksiköt toimivat yhtenäisen konseptin mukaisesti. Konseptiin kuuluu tuote-/palveluvalikoiman, toimintatapojen ja työvälineiden lisäksi yhdenmukainen, yleensä markkinoilla laajasti tunnettu yrityskuva eli brändi. Tavoitteena on, että asiakas saa hankittua samat tuotteet/palvelut samalla laatutasolla jokaisesta ketjun yksiköstä.

Artboard – 3

Osapuolet solmivat kirjallisen franchisingsopimuksen, jossa yhteistyön periaatteet sovitaan, ja jolla konseptin käyttöoikeus luovutetaan. Sopimusten vähimmäiskestoaika on yleensä sidottu liiketoiminnan tuottotavoiteaikatauluun.

Artboard – 4

Franchisingottaja suorittaa franchisingantajalle ns. franchisingmaksuja, joita vastaan se saa käyttöoikeuden konseptiin sekä siihen liittyvän osaamisen. Osaamista siirretään franchisingottajalle malliaineistojen, käsikirjojen (ja muiden ohjeistusten), koulutuksen sekä jatkuvan seurannan ja ohjauksen avulla. Lisäksi franchisingantaja on järjestänyt yleensä valmiiksi erilaisia tukipalveluita sekä ketjun tuomia yhteistyöetuja (hyvät ostoehdot, tunnettu yrityskuva, yhteismarkkinointi, jatkuva kehitystoiminta, vertaisoppiminen jne.).

Artboard – 5

Sopimuksella franchisingottaja voi ketjusta riippuen saada (jopa yksin) toimintaoikeuden johonkin maantieteelliseen markkina-alueeseen.

Franchising Barometri 2022 starttaa 

Franchising Barometri 2022 starttaa 

Franchising Barometri mittaa franchisingsektorin kehityssuuntia ja aistii ketjujohdon tuntemuksia ketjujensa lähitulevaisuudesta. Selvityshanke toteutetaan jo toisena vuonna peräkkäin FranCon Groupin toimesta yhteistyössä Suomen Franchising-Yhdistyksen kanssa....

Kansainväliset franchisingtapahtumat

Kansainväliset franchisingtapahtumat

INTERNATIONAL FRANCHISE EXPO, New York, USA, 2.-4.6.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO SOUTH, Ft Lauderdale, Florida, USA, 9.-10.9.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO HOUSTON, Houston, Texas, USA, 14.-15.10.2022 Lue lisää FRANCHISE EXPO FRANKFURT, Frankfurt, Germany,...

Suomen franchising tapahtumat

Suomen franchising tapahtumat

  Avaimet ketjuyrittäjyyteen -infowebinaari, 17.6.2022,  klo 10  Infowebinaarissa käydään läpi erilaisia ketjuyrittäjyyden muotoja, ketjuyrittäjyyden mahdollisuuksia ja vaatimuksia sekä Ketju.fi:n kautta haettavia avoimia yrittäjäpaikkoja. Webinaariin...

Uusi Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on ilmestynyt

Uusi Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on ilmestynyt

Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on osoittanut tarpeellisuutensa ja suosionsa franchisingyrittäjyydestä kiinnostuneitten keskuudessa. Päivitetty julkaisu on juuri tullut painosta ja siitä on ilmestynyt myös digiversio. Tie Franchisingyrittäjäksi -opas on laajasti...

Certified Franchise Manager starttasi

Certified Franchise Manager starttasi

Franchise Business Collegen uusi ketjujohdolle suunnattu valmennusohjelma, CFM - Certified Franchise Manager käynnistyi 15.6.2021 orientaatiojaksolla. Valmennusohjelman missiona on kehittää ketjupäälliköitten ammatillista osaamista yrittäjien ohjaamisessa....

Franchise Business College kasvaa

Franchise Business College kasvaa

Franchise Business College (FBC) on vahvistanut organisaatiotaan uudella franchisingalan osaajalla, kun Essi Liljemark aloitti FBC:n palveluksessa 8.3.2021 alkaen. Essi Liljemarkin tehtäviin kuuluu ennen kaikkea FBC:n koulutuspalveluiden kehittäminen ja...

Artboard – 6

Franchisingantaja ohjaa ja valvoo ketjun jäsenten toimintaa, jotta yhdenmukaisuus ja sen mukanaan tuomat edut säilyvät ja aikaansaavat tuottavaa liiketoimintaa kaikille ketjun jäsenyrityksille. Franchisingantajan tehtävänä on myös kehittää konseptia ja ketjun toimintaa säännöllisesti.

Artboard – 1

Franchisingyhteistyösuhteessa on kaksi osapuolta: franchisingantaja ja franchisingottajat, jotka ovat sekä taloudellisesti että juridisesti itsenäisiä yrityksiä, mutta harjoittavat tiivistä toiminnallista yhteistyötä (mm. markkinoinnin, hankintojen ja hallinnon alueilla) keskenään.

 

Artboard – 4

Franchisingottaja suorittaa franchisingantajalle ns. franchisingmaksuja, joita vastaan se saa käyttöoikeuden konseptiin sekä siihen liittyvän osaamisen. Osaamista siirretään franchisingottajalle malliaineistojen, käsikirjojen (ja muiden ohjeistusten), koulutuksen sekä jatkuvan seurannan ja ohjauksen avulla. Lisäksi franchisingantaja on järjestänyt yleensä valmiiksi erilaisia tukipalveluita sekä ketjun tuomia yhteistyöetuja (hyvät ostoehdot, tunnettu yrityskuva, yhteismarkkinointi, jatkuva kehitystoiminta, vertaisoppiminen jne.).

 

Artboard – 2

Franchisingantaja on kehittänyt käytännössä testatun, mallinnetun ja dokumentoidun liiketoimintamallin eli konseptin, jonka käyttöoikeuden se luovuttaa franchisingottajalle. Kaikki ketjuun kuuluvat yksiköt toimivat yhtenäisen konseptin mukaisesti. Konseptiin kuuluu tuote-/palveluvalikoiman, toimintatapojen ja työvälineiden lisäksi yhdenmukainen, yleensä markkinoilla laajasti tunnettu yrityskuva eli brändi. Tavoitteena on, että asiakas saa hankittua samat tuotteet/palvelut samalla laatutasolla jokaisesta ketjun yksiköstä.

 

Artboard – 5

Sopimuksella franchisingottaja – ketjusta riippuen – voi saada (jopa yksin) toimintaoikeuden johonkin maantieteelliseen markkina-alueeseen.

 

Artboard – 3

Osapuolet solmivat kirjallisen franchisingsopimuksen, jossa yhteistyön periaatteet sovitaan, ja jolla konseptin käyttöoikeus luovutetaan. Sopimusten vähimmäiskestoaika on yleensä sidottu liiketoiminnan tuottotavoiteaikatauluun.

 

Artboard – 6

Franchisingantaja ohjaa ja valvoo ketjun jäsenten toimintaa, jotta yhdenmukaisuus ja sen mukanaan tuomat edut säilyvät ja aikaansaavat tuottavaa liiketoimintaa kaikille ketjun jäsenyrityksille. Franchisingantajan tehtävänä on myös kehittää konseptia ja ketjun toimintaa säännöllisesti.

 

Franchisingtoimintaa useilla toimialoilla

Franchising tuli Suomeen 1970-luvulla kansainvälisten autonvuokraus- ja pikaruokaketjujen rantautuessa maahamme. Ensimmäinen suomalainen franchisingantajayritys oli tiettävästi Seppälä, mutta tänä päivänä franchisingketjuja löytyy meillä jo lähes kaikilta toimialoilta. Suomessa toimivia ketjuja ovat esim.: Alina, Arnold’s, Avis, Body Shop, Burger King, Eezy, Expense Reduction Analysts, Gigantti, Go On, Fafa’s, Hertz, If, Katsastuskontti, Kiinteistömaailma, Kotimaailma, Kotipizza, Kotirinki, Laatutakuu, LadyLine, McDonald’s, M Room, Pancho Villa, R-kioski, RE/MAX, Robert’s Coffee, Sp-Koti, Specsavers, Subway, Taloasema, Talousverkko, Teerenpeli ja UPM Metsä.

Franchising on menestyksen kloonausta! Siinä yhdistyvät markkinoilla testattu konsepti, suurtuotannon mittakaava ja yrittäjyyden edut.

Group 19

Lisätietoa franchisingista:

Franchising Suomessa
Suomen Franchising-Yhdistys

franchising.fi